Verbeter jouw organisatiecultuur in 4 stappen

Je wilt gelukkige werknemers omdat geluk een hogere productiviteit oplevert. En wanneer een bedrijf productiever is, betekent dit dat het sneller en beter werkt; en daarmee kan het een voorsprong nemen op de concurrentie. Het is dus de investering waard voor bedrijven om hun organisatiecultuur op te bouwen en te koesteren.

Hieronder behandelen we alle elementen die samen een geweldige organisatiecultuur vormen. Elke organisatiecultuur kent verschillende tactieken en unieke kwaliteiten. Maar in het algemeen draait het bij cultuur om de werknemers en ervoor te zorgen dat ze een leuke en productieve werkomgeving hebben.

1. SELECTEER MENSEN DIE PASSEN BIJ DE ORGANISATIECULTUUR

Bij het inhuren of aannemen van mensen is het belangrijk om te kijken of ze passen binnen de organisatiecultuur die er heerst. Er zijn verschillende soorten werknemers en die dragen allemaal bij aan de cultuur. Ook goed presterende werknemers kunnen een probleem vormen als ze niet in jouw organisatiecultuur passen. Hoewel hun prestaties goed zijn kunnen ze schadelijk zijn voor de cultuur en dat leidt dan uiteindelijk tot een slechter bedrijfsresultaat.

Ook buiten werktijd wordt er over jouw bedrijf gepraat door werknemers. Zij vertellen waar ze werken, wat hun werkzaamheden zijn, maar vooral ook hoe de sfeer in het bedrijf is. Als ze het naar hun zin hebben, dan spreken ze positief over jouw bedrijf. Maar andersom kan het je schade berokkenen, zeker als de mensen met wie ze spreken nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben. Kies dus met zorg je werknemers uit, zodat zij dezelfde waarden delen als jouw bedrijf.

2. MAAK DE WAARDEN EN DE MISSIE VAN JOUW BEDRIJF KENBAAR AAN UW MEDEWERKERS

Er is een vraag die vaak wordt gesteld in sollicitatiegesprekken: Waarom wil je hier werken?

Het doel van de vraag is om een idee te krijgen van wat de sollicitant weet van het bedrijf. Als de sollicitant een specifieke, gerichte reden kan geven waarom ze bij het bedrijf willen werken dan laat dat zien dat ze onderzoek hebben gedaan naar het bedrijf en mogelijk geschikt zijn voor de functie.

Wat belangrijk is om iedereen in jouw bedrijf duidelijk te maken waar het bedrijf voor staat. Dit voorkomt verwarring en zorgt ervoor dat iedereen begrijpt wat er verwacht wordt en waar het bedrijf naar toe wil.

3. STA OPEN VOOR IEDERS MENING

Niemand heeft alle antwoorden. De motivatie van medewerkers neemt af in een bedrijf waar alleen het management de beslissingen neemt. Naarmate sommige bedrijven groter worden, hebben ze de neiging de vrijheid van werknemers te beperken. De werknemers zijn steeds minder betrokken bij belangrijke beslissingen en hun impact op het bedrijf wordt steeds kleiner. Het wordt een deel van de organisatiecultuur. Medewerkers gaan naar hun werk, doen wat ze worden verteld en helpen iemand anders om hun droom te verwezenlijken.

Maar dit is niet wat de beste werknemers willen.

Ze willen een stem en een betekenisvolle invloed hebben op het bedrijf en zijn richting. Ze willen meedenken met het management en laten weten wat zij goed vinden voor het bedrijf.

Bedrijven hebben meer succes wanneer werknemers deze vrijheid krijgen die niet wordt bepaald door een hiërarchie, ervan uitgaande dat zij getalenteerde medewerkers zijn die passen in de organisatiecultuur. Wetende dat goede beslissingen overal vandaan kunnen komen en het vergroten van de vrijheid van werknemers, zijn de pijlers voor het aantrekken van getalenteerde mensen die in de organisatiecultuur passen.

4. MAAK ER EEN TEAM VAN EN GEEN STELLETJE INDIVIDUEN

Ooit opgevallen hoe vaak managers praten over hun team als ze praten over hun werknemers? Het verschil tussen een team zijn en slechts een stel individuen is dat de individuen zichzelf als gescheiden van elkaar zien. Anderen helpen wordt gedwongen omdat je normaal opereert op je eigen projecten, of je eigen deel in een groter project.

Teams werken samen aan alle werkgerelateerde projecten en helpen waar nodig. Het maakt niet uit wie de eer krijgt voor wat omdat je alles samen bereikt. Je doet het samen, niet apart.

Als je naar sport kijkt, zie je hoe teams werken. Ze werken samen (in de vorm van overspelen en voorzetten), moedigen elkaar aan en communiceren regelmatig (communicatie aan de zijlijn wanneer ze niet spelen). Er zijn er altijd een paar die ervan beschuldigd worden zichzelf boven het team te plaatsen. Dit komt omdat ze de bal vast houden en geen van hun teamgenoten in het spel betrekken.

Teams werken het beste wanneer iedereen aan boord is, elkaar voedt en samen speelt. Als je een stel individuen hebt, zullen ze conflicten krijgen, ineffectief worden en uiteindelijk overbodig. Teams zijn de beste en meest efficiënte manier om dingen voor elkaar te krijgen.

HULP NODIG BIJ HET ONTWIKKELEN VAN GEWELDIGE BEDRIJFSCULTUUR?

KMOB is ontwikkelaar van organisatiecultuur, leiderschap en visie, voornamelijk binnen de sectoren infra en bouw en familiebedrijven in het bijzonder. Daarin zijn we in staat om problemen binnen de organisatie in het geheel of teams, of leiders aan te pakken. Het complete transitieproces wat met deze ontwikkeling gepaard gaat kan KMOB verzorgen.

KMOB staat voor klantgericht, mensgericht, objectief en beleven. Neem gerust contact met mij op en ik praat je graag bij over de mogelijkheden.