Veel bedrijven vinden hun medewerkers belangrijk, maar in de praktijk zien we dat er nauwelijks structurele aandacht is voor de ontwikkeling van deze mensen.
Bedrijven hebben de neiging de volledige aandacht te richten op het realiseren van korte termijn resultaten. Aan het behalen van omzet, kostenbeheersing en winst wordt de meeste tijd besteed. Natuurlijk begrijpen we dat. Je wilt als bedrijf gezond zijn en blijven. Dit staat dus altijd standaard op de agenda. Stilstaan bij de ontwikkeling van medewerkers levert echter wel veel resultaat op. Bedrijven met de visie van permanente ontwikkeling van hun mensen scoren meestal op langere termijn goede resultaten.
Agendeer ontwikkeling
De aandacht voor de ontwikkeling van het medewerkers zou op de vaste agenda moeten staan, zeker in de huidige tijd waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan. Het planmatig aanpakken van de ontwikkeling van je personeel heeft zowel voor de medewerkers als het bedrijf voordelen. Het personeel krijgt de kans zich te ontwikkelen, zich te specialiseren of juist door te groeien binnen de organisatie. Voor bedrijven is het goed om ervoor te zorgen dat de kennis en competenties van de medewerkers blijven aansluiten op de doelen van de organisatie. Ook blijven de medewerkers gemotiveerd, omdat ze hun eigen ambities kunnen verwezenlijken. Dus maak het ontwikkelen en de ontwikkeling met medewerkers bespreekbaar door het vast op de agenda te plaatsen en doorlopend aandacht krijgt. Het stimuleren en faciliteren van medewerkers is een dagelijkse bezigheid.
Vergeet competenties niet
Wij merken met name dat het ontwikkelen van competenties van medewerkers vaak vergeten worden. De technische opleidingen (technische kennis) wordt vaak wel opgepakt. De vraag is echter of dit gericht wordt ingezet of op basis van wat er op dat moment voorbij komt. Competentieontwikkeling is echter in feite zeer doelgericht aan de slag gaan met individuele medewerkers zodat hij/zij die bekwaamheden verwerft die noodzakelijk zijn voor de functie, voor het realiseren van organisatiedoelstellingen én het verbeteren van de relatie met de klant. Dat levert meer rendement op.
Meedenken?
KMOB is ontwikkelaar van organisatiecultuur, leiderschap en visie, voornamelijk binnen de sectoren infra en bouw en familiebedrijven in het bijzonder. Daarin zijn we in staat om problemen binnen de organisatie in het geheel of teams, of leiders aan te pakken. Het complete transitieproces wat met deze ontwikkeling gepaard gaat kan KMOB verzorgen.
KMOB staat voor klantgericht, mensgericht, objectief en beleven. Neem gerust contact met mij op en ik praat je graag bij over de mogelijkheden.