Een projectleider wordt soms gedefinieerd als de persoon die verantwoordelijk is voor de planning en uitvoering van een bepaald project. De realiteit is dat ze vooral samenwerken met mensen. In de afgelopen maanden is gebleken hoe snel we leren door toepassing van online vergaderingen. Maar we hebben ook geleerd dat we behoefte hebben aan fysieke ontmoetingen in plaats van overleg via een beeldscherm.
Weten hoe je een projectplan maakt en proactief beheert, is essentieel. Je kunt echter meer impact maken wanneer je leidinggeeft met aandacht en gevoel voor de mensen die erbij betrokken zijn.
Empathie is het magische wapen dat een project geweldig goed kan laten verlopen. Hieronder staan drie empathische mindsets die het verloop van jouw projecten kunnen verbeteren.
De voordelen van empathie op de werkplek:
- Creëert begrip binnen het team
- Bouwt vertrouwen op
- Creëert een veilige ruimte waardoor het team uit hun comfortzones kan komen en risico’s kan nemen
- Leidt tot meer innovatie en creativiteit
- Moedigt vriendelijkheid en mededogen aan, wat de samenwerking en leiderschap bevordert
- Vermindert stress door het minimaliseren van conflicten
- Verhoogt de productiviteit van de teamleden
- Verhoogt het resultaat van het gezamenlijke doel.
Door deze voordelen toe te passen op een project, geeft het teams een grotere kans om zich te ontwikkelen, meer voldoening te vinden in het werk en een indrukwekkender resultaat te genereren met minder stress. Gebouwd op deze empathische eigenschappen, staan hieronder drie mindsets om empathie op te bouwen bij projectteams:
- Luister naar de ander met je hart
- Omarm kwetsbaarheid
- Voorbeeldgedrag
1. Luister met je hart
Een van de favoriete mindsets is luisteren met je hart. Het luistert naar verbale en non-verbale communicatie en signalen van het team, belanghebbenden en, net zo belangrijk, van jezelf. De sleutel hier is niet-veroordelend te zijn. In deze tijd zullen teamleden mogelijk op afstand vanuit huis werken, besteedt daarom extra tijd om goed naar mensen te luisteren, zodat zij zich betrokken gaan voelen.
Dit is waar de magie gebeurt. Je luistert niet alleen naar wat de persoon zegt, maar ook hoe hij het zegt – en, nog beter, wat hij niet zegt, zoals wanneer hij fanatiek wordt bij bepaalde onderwerpen of wanneer hij pauzeert en met anderen praat.
Luisteren met je hart geeft je inzicht en verbinding. Als we ons gehoord voelen, voelen we ons gewaardeerd. Wanneer we ons gewaardeerd voelen, zijn we minder gestrest en hebben we meer kans om voldoening te voelen en uit te blinken in onze rol binnen het team.
2. Omarm kwetsbaarheid
Wanneer we kwetsbaarheid omarmen, proberen we de ander en hun ‘waarom’ te begrijpen. Praten met elkaar, niet alleen als collega’s, maar als mensen, creëert een empathische omgeving. De kwetsbaarheid voelt misschien ongemakkelijk, maar vrees niet – het betekent gewoon dat je op de goede weg bent.
Kwetsbaarheid betekent niet dat je rond moet lopen met een doos zakdoekjes en jouw diepste, meest persoonlijke geheimen met iedereen moet delen. Een kwetsbare leider voelt zich op zijn gemak als hij niet alle antwoorden heeft en luistert naar perspectieven en gedachten van anderen. Hij hoeft niet de eerste te zijn dieeen oplossing verzint of de eerste zijn om antwoord te geven op vragen die gesteld worden.
Wees de volgende keer dat je met je team over de status van het project praat, eerlijk over wat je vreest, waar je enthousiast over bent, wat je nodig hebt en wat je misschien niet weet. Je kwetsbaar opstellen toont moed en nodigt het team uit om echt betrokken te blijven bij het project en actief mee te denken over de voortgang van het project. Kwetsbaarheid is dan ook blijdschap tonen over een succes.
3. Voorbeeldgedrag
Voorbeeldgedrag tonen is een effectieve manier om empathie in een project te brengen. Wees enthousiast, ondersteunend en positief wanneer je overleg voert met jouw team. Goed gedrag is besmettelijk. Als je nu online met je team overlegt, let hier extra goed op. Jouw eigen uitstraling wordt vergroot doordat het overgebracht wordt via een beeldscherm. Een projectmanager heeft de mogelijkheid om een empathische teamcultuur op te bouwen.
Dit wil niet zeggen dat alle positieve emoties altijd goed zijn of dat je nooit negatieve emoties moet uiten. Het punt is dat de emoties van de projectleider zeer besmettelijk zijn. Dus reageer je overal zwaar negatief op, dan zal dat ook tot een gedemotiveerd team leiden.
Empathie kun je leren
Net als het leren van nieuwe vaardigheden, is het belangrijk op te merken dat empathie training vereist. Sommige werksituaties kunnen meer geladen aanvoelen, dat is normaal, het wordt comfortabeler met de juiste mindset. Je kunt het gevoel vergelijken met de huidig versoepeling van de maatregelen rond het Coronavirus. Ontwikkelen als projectleider betekent immers ook “vrijheid” of ruimte in je hoofd. In de coaching die ik de afgelopen jaren heb ervaren is de uitkomst erg vaak “rust”. Rust door overzicht, structuur. Rust door een moment van reflectie, bezinnen.
Het leren van empathie is een onderdeel van een special trainingsprogramma wat KMOB mede heeft ontwikkeld: Excelleren als Projectleider. Neem gerust contact met ons op en we praten je graag bij over de mogelijkheden.
KMOB is ontwikkelaar van organisatiecultuur, leiderschap en visie, voornamelijk binnen de sectoren infra en zorg. Wij hebben tal van organisaties en teams begeleidt bij het doorlopen van groeifases en teamontwikkeling.