Familiebedrijven zijn van oudsher bedrijven die bekend staan om goed werkgeverschap, creativiteit en innovatie. Met name in een crisis als deze komt het voor bedrijven aan op wendbaarheid en uithoudingsvermogen. Niet altijd de gemakkelijkste opgave, omdat onmacht een groot deel van de situatie lijkt te bepalen.
De familiebedrijven worden, net als veel andere bedrijven, hard getroffen door de coronacrisis. Gemiddeld genomen verwachten ze een omzetverlies van zo’n 40%. Gemiddeld denken de familiebedrijven deze coronacrisis 10,3 maanden vol te houden, maar 12% van de familiebedrijven denkt dat zij het maximaal drie maanden volhouden (onderzoek Nyenrode).
Juist nu in actie komen
De meeste familiebedrijven zijn wel optimistisch over de toekomst, maar stil zitten en afwachten is geen optie. Juist nu moet er naar de strategie gekeken worden en zien wat er allemaal wel mogelijk is ten tijde van de crisis. Als ook wat er mogelijk is en wordt als de maatregelen versoepelen. Vooruit kijken en anticiperen op scenario’s. Het is tijd om te reflecteren en te bezinnen, maar vervolgens ook, als hier nieuwe plannen uit ontstaan, deze gaan inzetten.
Er ontstaan ook nieuwe kansen in de nabije toekomst door de gevolgen van de coronacrisis. Het kan een nieuwe impuls geven om te innoveren en is een aanleiding om het bedrijfsbeleid in de toekomst aan te passen.
Opschalen i.p.v. afschalen?
Het belangrijk om nu ook al na te denken om op te schalen als de situatie dat toe laat. Hierbij denk ik aan de metafoor van een wielrenner die een berg beklimt. Zodra deze de top ziet aankomen en op het zwaarste punt van volhouden komt, nog even extra aanzet om het tempo erin te houden om dan vervolgens met vaart de helling in te zetten en tijdens het afdalen tempo te blijven maken. Hierdoor maakt hij het verschil.
Hiervoor is uithoudingsvermogen nodig. Familiebedrijven staan bekend om hun weerbaarheid. Zij kunnen wel tegen een economische neergang omdat zij minder gebruik maken van externe financiering en vaak familiekapitaal in het bedrijf hebben opgebouwd. Alleen zijn de effecten voor de coronacrisis voor vele familiebedrijven wel heftiger dan bij een economische recessie. Dit vraagt om een gedegen onderzoek en ontwikkelplan die samen met uw ondernemers intuïtie richting geven.
Implementatie nieuwe ideeën
Het implementeren van nieuwe ideeën vanuit kansen zijn vanuit ondernemerschap stappen die elkaar snel opvolgen. Het familiebedrijf is een complexe organisatie, bestaande uit drie verschillende systemen: de familie, het bedrijf en het eigendom. Neem daarom het driecirkel model in acht en betrek deze in zijn geheel bij de stappen die worden ondernomen.
Ook is het goed om naast de medewerkers ook de familie (raad) te informeren over de gezondheid van de organisatie en de strategie voor de komende periode. Het kan namelijk zijn dat de familieraad minder of niet bij elkaar komt. Hou contact met elkaar en informeer hier actief over. Hierin toont het bestuur leiderschap en verbondenheid, dat nu juist belangrijk is.
HULP NODIG BINNEN UW FAMILIEBEDRIJF?
Daniël Krouwel, oprichter KMOB heeft het Private Wealth Management Programma van Nyenrode succesvol afgerond. Het is een uitbreiding van zijn kennis en diensten die hij levert binnen de infra sector en kan zich inzetten als Trusted Advisor van uw familie.
KMOB is ontwikkelaar van organisatiecultuur, leiderschap en visie. Voornamelijk binnen de sectoren infra en zorg en familiebedrijven in het bijzonder.
Meer informatie over sparren over uw situatie? Neem gerust contact met ons op.