Deze maanden worden er bij veel organisatie weer ontwikkel-/functioneringsgesprekken gevoerd. Het voeren van deze gesprekken helpt om jou en je medewerkers op één lijn te houden of te krijgen. Zo blijven je medewerkers verbonden, tevreden en optimaal inzetbaar.
Een tweede reden om regelmatig ontwikkelgesprekken te voeren is om willekeur tussen het personeel onderling te voorkomen. Je spreekt al je medewerkers en weet van iedereen wat er speelt op de werkvloer. Het delen en borgen van kennis is ook een punt dat zeker in het gesprek naar voren zou moeten komen.
HET HELE JAAR DOOR VERBONDEN
Uiteraard is één functioneringsgesprek per jaar niet genoeg om verbonden te zijn. Elkaar stimuleren en helpen doe je het hele jaar door. Dat betekent dat je het hele jaar door verbonden bent en vraag hoe het gaat en waar hulp nodig is. Het ontwikkel- of functioneringsgesprek is op deze wijze een vast formeler moment in het jaar die geen verrassingen mag opleveren.
RICHTEN OP INFORMATIEBEWUSTZIJN
Door het delen en borgen van kennis aan de orde te stellen draagt dit concreet bij aan het vergroten van informatiebewustzijn binnen de organisatie, zodat iedereen voldoende belang inziet dat investeren in het informatiebewustzijn van de medewerkers een lange termijn investering is, dat zich op lange termijn terugbetaald. Een organisatie bestaat immers uit het delen van informatie. Een betere informatieflow maakt dat medewerkers beter betrokken kunnen zijn.
Door het bewustzijn van alle medewerkers binnen de organisatie te verhogen met betrekking tot het feit dat zij over kenniskapitaal beschikken, kunnen organisatieprestaties met betrekking tot kennisborging gerealiseerd worden. Elke medewerker dient zich bewust te zijn van zijn eigen verantwoordelijkheid om de opgedane kennis te hanteren en up to date te houden. Het verhogen van het informatiebewustzijn vereist in veel gevallen een cultuurverandering bij medewerkers.
In de praktijk ervaar ik maar al te vaak dat kennis onvoldoende wordt gedeeld, zodat collega’s onvoldoende zijn betrokken en actief mee kunnen doen.
KENNISBORGING
Je komt tot kennisborging door processen en cultuur. Het volgen van kennisborgingsprocessen leidt tot het opnemen van kennis in jouw organisatie. De houding van de medewerkers stimuleert het delen van de kennis. Kennis verdampt snel als de processen en de cultuur hierin niet ondersteunen.
Het organiseren ervan zit hiermee in het willen delen van de kennis en informatie als ook in een structuur waarin de kennis gedeeld wordt. De structuur stimuleert de wil om te delen. Op welke wijze stimuleert de structuur in jouw organisatie het delen van informatie?
KENNISONTWIKKELING
Bij kennisontwikkeling gaat het vaak om de vakinhoudelijke kennis, dat zien we bijvoorbeeld sterk bij onze klanten in de infrasector. In de zorgsector komt daar ook het delen van de persoonlijke aanpak bij. Wat werkt voor jou en wat niet? Het delen van deze meer emotionele kennis is een waarde die op de achtergrond is geraakt. Maar juist de reflectie op het emotionele niveau is een verrijking van de professionaliteit van de medewerkers in jouw organisatie. Wat voor de zorg waardevol is, is ook in de infra van waarde. Ik zie in de infra dat reflectie steeds meer een plaats krijgt bij de ontwikkeling van medewerkers, teams en de organisatie. Een mooie ontwikkeling die mens en techniek dichter bij elkaar brengen en verbindend werkt. Daar word ik blij van. En jij?
Je kan hier praktisch mee aan de slag gaan door bij de medewerkers te inventariseren welke specifieke kennis zij hebben en op welke wijze zij hun kennis zouden willen overdragen. De een zet het namelijk liever op papier en de ander geeft de voorkeur aan persoonlijke overdracht zoals coaching on the job.
Het delen en verrijken van kennis kan ook op de volgende manieren. Door intervisiebijeenkomsten en door brainstormsessies.
INTERVISIE
Wat is intervisie? Intervisie is de methode om structuur te brengen in het delen van kennis. Dit kan zijn het delen van kennis tussen professionals in een gelijke functie. Intervisie kan ook betekenen dat kennis wordt gedeeld tussen medewerkers met verschillende functies binnen een vakgebied (intercollegiale consultatie).
Intervisie is van oorsprong bedoeld om in een groep van elkaar te leren op basis van een casus. Maar al te vaak blijft intervisie beperkt tot het delen van vakinhoudelijke kennis. Intervisie is vooral ook bedoeld om op elkaar te reflecteren. Reflecteren op aanpak, gebruikte methodiek én op persoonlijk niveau. Reflecteren op persoonlijk niveau betekent dat tijdens de intervisiebijeenkomst de inbrenger wordt gevraagd naar zijn (emotionele) ervaring tijdens de casus. Wat ervaarde hij, wat voelde hij en hoe ging hij hier mee om. Pas als ook deze vragen worden gesteld en de inbrenger tot antwoorden komt is de intervisie compleet. Zowel denken als voelen worden benoemd.
BRAINSTORMSESSIES
Met brainstormsessies wordt in een geselecteerde groep in slechts een enkel uur of uren met de inzet van creativiteit en vanuit meerdere perspectieven van kijken naar een vraagstuk gekomen tot mogelijke antwoorden. Perspectieven van kijken zijn bijvoorbeeld de zes kleuren denkhoeden van Edward de Bono.
Een brainstormsessie centreert zich rondom een onderwerp en is vaak één- of twee-malig per onderwerp. Procesbegeleiding bij een brainstormsessie is voor jou nuttig, omdat de aanwezigen zich volledig kunnen concentreren op de inhoud en vanuit creativiteit kunnen deelnemen aan het proces. Het resultaat is maximale bijdrage aan het proces met uitkomsten waar de inbrenger direct mee aan de gang kan.
ONDERSTEUNING NODIG?
KMOB kan je hierbij ondersteunen. Bijvoorbeeld als de procesbegeleider die je begeleidt met intervisies in jouw organisatie. Ook als je nog niet bekend bent of begonnen bent met intervisie kan KMOB je hierin ondersteunen. Na een aantal sessies zijn de deelnemers in staat om zelf de intervisies vorm te geven. Of ondersteunen als procesbegeleider in het proces en de uitwerking van de brainstormsessie. Tijdens de brainstorm begeleidt KMOB de groep tot een relaxte setting waarin de creativiteit van iedere deelnemer wordt gestimuleerd.
Neem vrijblijvend contact op, via mail of telefoon, om jouw wensen te bespreken over de intervisie betekenis, de kennisontwikkeling in jouw organisatie of bijvoorbeeld deskundigheidsbevordering.