Een visie, niet te verwarren met een missie, biedt een concrete manier voor belanghebbenden, met name werknemers, om de ambities en leidende principes van jouw organisatie te begrijpen. Het kiezen van een visie die nauwkeurig definieert wat jouw organisatie ambieert, is de sleutel tot succes op de lange termijn.
Het vastleggen van een impactvolle visie kan een moeilijke taak zijn. Wie bereid is om zich in te zetten, wordt echter beloond met een duidelijke visie waarin de kernwaarden worden samengevat die hun bedrijf vorm en richting geven en een routekaart bieden naar waar het naartoe wil. Dit kan op zijn beurt de productiviteit en het succes van jouw organisatie beïnvloeden.
Door jouw medewerkers inzicht te geven in en in lijn te brengen met de visie van jouw organsatie, kan de betrokkenheid van medewerkers toelaten nemen, wat de productiviteit kan verhogen. De impact die dit op jouw bedrijfsresultaten kan hebben, maakt het de moeite waard om de tijd te nemen om een statement te schrijven die jouw ambitie overbrengt op de medewerkers.
Visie versus missie
Voordat je jouw visie vaststelt, moet je begrijpen wat het niet is. Het moet niet worden verward met een missie. In de missie wordt vastgelegd om belanghebbenden een idee te geven van waarom het bedrijf bestaat voor haar klanten en voor de maatschappij. Visieverklaringen zijn echter toekomstgericht en bedoeld om jouw medewerkers te inspireren en richting te geven.
De missie beschrijft de reden waarom jouw bedrijf bestaat en draait allemaal om hetgeen wat je op dit moment doet. De visie beschrijft waar jouw organisatie naar toe gaat – het draait allemaal om de toekomst.
Hoewel zowel missie- als visieverklaringen kerndocumenten binnen jouw organisatie zouden moeten zijn, dient de visieverklaring als stip op de horizon waar jouw organisatie naar toe moet gaan.
Hoe een visie te gebruiken
Je moet al vroeg in het proces vaststellen waar de visie van jouw organisatie gepubliceerd gaat worden en welke rol het in de organisatie zal dienen. Het heeft geen zin om een visie in het kantoor op te hangen of deze op de website te plaatsen als deze nooit echt in de bedrijfscultuur wordt geïntegreerd.
Het belangrijkste is dat het rechtstreeks met uw werknemers moet spreken, aangezien zij degenen zijn die het bedrijf zullen vertegenwoordigen. Wanneer medewerkers geloven in de visie van jouw organisatie, zullen zij meer toegewijd zijn om beslissingen te nemen en acties te ondernemen die deze weerspiegelen.
Als de visie en missie van jouw organisatie is gevormd ga je verder met de volgende stap. Kies de juiste structuur, cultuur en leiderschapsvorm om het mogelijk te maken de visie te bereiken. De visie, structuur en de cultuur zijn als het ware een kruk op drie poten. Ze moeten er alle drie zijn om de kruk stabiel te laten staan.
Hulp nodig met het bepalen en verankeren van de visie in jouw organisatie?
KMOB is ontwikkelaar van organisatiecultuur, leiderschap en visie, voornamelijk binnen de sectoren infra en zorg. Wij hebben tal van organisaties begeleidt in het bepalen van de visie, het vastleggen ervan en implementeren in de organisatie. Neem gerust contact met ons op en we praten u graag bij over de mogelijkheden.