Wat moet je medewerkers vragen om meer inzicht te krijgen?

KMOB staat voor ontwikkeling door inzicht. Eén van de belangrijkste bronnen om meer inzicht te krijgen is om in gesprek te gaan met jouw medewerkers. Hoe pak je dat aan? Vraag naar verdieping, niet naar problemen.

Door het ‘waartoe’ en ‘hoe’ van vragen te doorgronden in plaats van de meer basale vragen, krijgen werknemers zelf sneller en beter inzicht. Over het algemeen leidt het stellen van vragen tot inzichten. Een (opr)echt verbindend gesprek in twee richtingen over de praktijk, het bedrijf, de strategie en de lange termijn geeft openingen tot reflectie.  Verbinding verhoogt een gevoel van status en autonomie in onze hersenen. Het gaat om echte gesprekken die medewerkers tot inzicht brengen, in tegenstelling tot vastgestelde lijsten met vragen (lees patronen van vragen waar je telkens in terug kan vallen) die één voor één doorgenomen worden.

Als leider wil je dat je medewerkers hun eigen inzichten krijgen, in plaats van ze te vertellen wat ze moeten doen en ze te micro managen bij taken. Wanneer medewerkers hun eigen inzichten genereren, motiveert en betrekt het hen. Het bespaart ook tijd voor jou als leider én het verhoogt de betrokkenheid en het onderlinge vertrouwen.

Andy Grove, een van de oprichters van Intel, zei altijd dat het doel van een goede leider is om zichzelf overbodig te maken. Hoewel dat voor veel leiders (en onze hersenen) angstaanjagend is, is het ook heel waar. En als je jouw medewerkers beweegt om hun eigen inzichten te genereren, kunnen ze in jouw plaats beslissingen nemen over bepaalde onderwerpen, waardoor er tijd vrijkomt voor meer strategische beslissingen en acties.

Tweerichtingsgesprekken

Er zijn niet meer micromanagers, projectleiders of ‘bazen’ in een organisatie nodig. Er is een grotere behoefte aan leiders die echte tweerichtingsgesprekken kunnen voeren, hun medewerkers inzicht kunnen geven, hen autonomie over het werk kunnen geven en daarmee zichzelf kunnen vrijmaken voor groter geheel denken. We hebben meer leiders nodig die de kracht van resultaatgerichte oplossingen begrijpen, in tegenstelling tot een op controle gestuurde manier van leidinggeven. Zo krijg je ook meer ruimte voor ontwikkeling, zowel bij jezelf als bij je medewerkers.

Tot slot een vraag: wat is jouw blokkade om vast te blijven houden aan oude gewoonten?

Hulp nodig?

KMOB is ontwikkelaar van organisatiecultuur, leiderschap en visie. Voornamelijk binnen de sectoren infra en zorg en familiebedrijven in het bijzonder. Daarin zijn we in staat om problemen binnen de organisatie in het geheel of teams, of leiders aan te pakken. Het complete transitieproces wat met deze ontwikkeling gepaard gaat kan KMOB verzorgen. 

KMOB staat voor klantgericht, mensgericht, objectief en beleven. Voor meer informatie kijk op www.kmob.nl of stuur een e-mail naar info@kmob.nl