Bij de start van 2020 zat je waarschijnlijk vol nieuwe plannen en zag de toekomst er rooskleurig uit. Dat alles verdween halverwege maart, met de komst van COVID-19, toen veranderde de focus van de meeste bedrijven van opbouwen naar overleven. Nu dit turbulente jaar zijn laatste maand in is gegaan, wacht een nieuwe vraag.
Wat brengt 2021 en hoe kun je je erop voorbereiden?
De toekomst lijkt nog steeds zo onzeker en het einde van de pandemie voelt nog ver weg, maar ondanks dat kun je veel doen om zich voor te bereiden op succes in 2021. Ik weet zeker dat 2021 zijn eigen onverwachte wendingen zal hebben, maar ik ben er ook zeker van dat er potentieel zal zijn.
Alle onbekende factoren maken van plannen maken een uitdaging. Maar ondanks een turbulenteere omgeving is het mogelijk om gegevens te verzamelen over de verwachting hoe jouw branche zich in de toekomst zal ontwikkelen. Je hoeft alleen maar te weten waar je moet beginnen met het verzamelen van de informatie.
Bekijk wat je in 2020 hebt geleerd
Denk na over wat je dit jaar hebt gedaan om door de gevaren te manoeuvreren die op je pad kwamen. Wat werkte? Wat niet? Wat zou je anders doen? Wat zie je aan ontwikkelingen in je branche? Welke trends zijn er ontstaan? Gebruik wat je hebt geleerd om de processen in je organisatie aan te passen op een manier die zowel aan de behoeften van jou als die van je klanten voldoet. Vraag jezelf dan af wat de toekomst in petto heeft en hoe je zou omgaan met alles wat op je pad kan komen.
Praat met jouw klanten
Ontdek wat ze willen en nodig hebben, en hoe ze anticiperen op hun organisatie in 2021, vooral na een pandemie. Ontdek hoe jouw product of dienst daar in past.
Kijk ook wat jouw concurrenten doen. Bekijk hoe ze vandaag hun klanten bedienen en of je inzichten kunt krijgen over wat ze komend jaar gaan doen. Iedere branche zie ik als een landschap. Bij bewegingen van een speler in dit landschap heeft dit effect op het gehele landschap.
Bereid je goed voor
Kan jouw organisatie het onverwachte aan als er zich iets voordoet dat je onmogelijk had kunnen voorzien, zoals in 2020? Als het antwoord ja is, is de kans groot dat je klaar bent om te excelleren in de wereld na deze pandemie.
Van A naar B
KMOB is ontwikkelaar van organisatiecultuur, leiderschap en visie. Voornamelijk binnen de sectoren infra en zorg en familiebedrijven in het bijzonder.
Ons doel is om bedrijven, teams of individuen te helpen reflecteren, zodat deze in staat zijn om de ontwikkeling zelf ter hand te nemen. De ontwikkeling zelf is eigenlijk nooit af is. Al worden er uiteraard tijdens de begeleiding stappen gezet, waardoor inzicht ontstaat. Van probleem, dat is inzicht, naar oplossing, dat is ontwikkeling.
Daarvoor hebben we een proces bedacht die bestaat uit 5 heldere stappen:
Indien nodig kan KMOB hierbij worden ingezet als interimmanager, procesmanager of transitie manager.
Wilt u meer weten over het ontwikkelproces en wat KMOB daarin voor u kunt betekenen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.